پاورپوینت بررسی تقارن در معماری قرینه سازی در معماری
تصور کنید که می خواهید یک کاسه پاستا سفارش دهید، اما در منو فقط پاستا
نوشته شده است: رشته فرنگی، گوجه فرنگی، سیر، پیاز، گوشت گاو، ریحان. شما
می دانید در این کاسه ماکارونی چه چیزهایی وجود دارد، اما واقعاً نمی دانید
چه چیزی می خواهید بخورید. آیا همه این مواد فقط در یک کاسه با هم ریخته
می شوند؟ آیا گوجه فرنگی ها در سس مارینارا له می شوند یا کامل؟ آیا گوشت
گاو یک کوفته، یک استیک یا چه چیزی است؟ حتی اگر اجزا را بشناسید،
نمیتوانید کل ظرف را بدون دانستن نحوه تعامل آنها درک کنید. این غذای
ماکارونی: این یک استعاره است. برای معماری رونق.
در معماری، ما نمیتوانیم ساختار را فقط با دانستن اجزای آن درک کنیم. ما
باید بدانیم که آنها چگونه تعامل می کنند. معیارهای زیادی وجود دارد که می
توانیم برای مقایسه اجزای یک سازه از آنها استفاده کنیم و مجموعاً به آنها
اصول نظم دهی می گویند. یکی از متداولترین اصول ترتیبدهی در طول تاریخ،
تقارن است.
در معماری، تقارن انعکاس اشکال، اشکال یا زوایای مشترک در سراسر یک خط یا
نقطه مرکزی به نام محور است. اصولاً اجزایی که یکدیگر را در طول یک محور
منعکس می کنند متقارن هستند. این یکی از قدیمی ترین و مستمرترین اصول سفارش
در معماری است.
تقارن کمک می کند تا عناصر مختلف یک ساختار را در یک کل واحد و یکپارچه به
هم متصل کنیم. همچنین معمولاً برای ایجاد حس نظم منطقی و منطق آرام، زیبایی
شناسی مورد علاقه یونانیان و رومیان باستان استفاده می شود. ما میتوانیم
به تقارن در مقیاسهای زیادی نگاه کنیم، از رابطه بین جزئیات منفرد، تا طرح
ساختار کامل، و حتی به کل مراکز شهری که بر اساس الگوی شبکهای متقارن
ساخته شدهاند.تقارن زمانی اتفاق میافتد که در ابعاد، تناسبات و چیدمان
همخوانی وجود داشته باشد. حس هماهنگی و تعادل را فراهم می کند. در ریاضیات،
تقارن را می توان به عنوان یک شی توضیح داد که از طریق هر تبدیل هندسی
مانند بازتاب، چرخش یا مقیاس بندی ثابت است. تقارن ریاضی را می توان به
عنوان گذر زمان، یک رابطه فضایی و یک عنصر زیبایی شناختی که در اشیاء
انتزاعی، مدل های نظری، زبان، موسیقی و حتی خود دانش یافت می شود، توضیح
داد. تقارن را می توان از سه دیدگاه اصلی مشاهده کرد - ریاضیات. به ویژه
هندسه، علم. طبیعت و در هنرهایی که معماری، هنر و موسیقی را در بر می گیرد.
تقارن دقیقاً مخالف عدم تقارن است.
فهرست مطالب
مقدمه
تقارن در معماری
تعریف تقارن:
انعکاس:
چرخشی:
انتقالی
اصولا دو نوع تقارن وجود دارد:
تقارن دو طرفه:
تقارن شعاعی:
تقارن در نما:
تقارن در پلان:
تقارن در دکوراسیون داخلی:
تقارن درپنجره های ارسی:
ارتباط تعادل با تقارن:
تعادل نامتقارن:
تقارن در دوره های مختلف
دوره هخامنشیان
دوره اشکانیان و ساسانیان
دورۀ طاهریان،صفاریان،سامانیان
دورۀ آل زیار،آل بویه،غزنویان،سلجوقیان،خوارزمشاهیان
دورۀ ایلخانی،تیموری
دوره صفویه
نظم هندسه مستطیل
نظم هندسه دایره
نظم هندسه مربع
بررسی تقارن در موزه ملی ایران
تقارن در مسجد شیخ لطف الله
منابع
فهرست پاور دوم
مقدمه
مفهوم تقارن
انواع تقارن
ارتباط تقارن با تعادل
انواع تعادل
تقارن در معماری
اصطلاح « تقارن » :
تقارن به مثابه اصلی زیبا شناختی
تقارن به عنوان اصلی در ساخت و ساز
تقارن در نما
تقارن در پلان
تقارن در فضای شهری
تقارن در دوران تاریخی
بازار اصفهان
افراطی خواندن اصل تقارن در معماری ایران
تقارن در دوره های مختلف ایران
باغ ارم شیراز
باغ شاهزاده کرمان
مسجد نصیرالملک
مدرسه علمیه ابراهیم خان
ضلع های شرقی و غربی مدرسه ابراهیم خان
تقارن در تزیینات مدرسه ابراهیم خان
سی و سه پل
تزئینات در سی و سه پل
حمام گنجعلی خان
منابع
فهرست پاور سوم
تعریف تقارن
انواع تقارن
تقارن انعکاسی
تقارن دورانی
تقارن انتقالی
تقارن در بدن انسان
تصاویری با موضوع تقارن در طبیعت
جنین جانوران دارای تقارن شعاعی
تقارن های هندسی
مبنای نظری تقارن در معماری
مفهوم تقارن در معماری
تقارن در معماری اسلامی
تفکیک تقارن
تقارن و زیبایی شناسی
تقارن در مسجد امام اصفهان
رویکرد عدم تقارن در معماری مدرنیست
انواع تقارن در یک ترکیب معماری
تک بنای متقارن در مجموعه ای نامتقارن
نظریات برخی از نظریه پردازان درباره جایگاه تقارن در معماری:
تقسیم بندی تقارن از دیدگاه چینگ
قرینگی بناهای مسکونی و بناهای عمومی
تاج محل نمونه تقارن محوری
پلان باغ تاج محل
مثلث سرپینسکی نمونه تقارن دورانی
ساختمانهای گنبد دار با محور تقارن مرکزی در رنسانس ایتالیا
سانتا ماریا دلفیوره در فلورانس
سن پیترو در رم
معبد پانتئون در رم
نمونه پلان های متقارن
نمونه نماهای متقارن
منابع










