پاورپوینت بررسی شکل شهری عصر اطلاعات ، بازسازی در شکل شهری معاصر
بخشی از مطلب
بازسازی معاصر در شکل شهری نتیجه ی تغییر فرم از دوره ی صنعتی به بعد صنعتی
نیست . همانطور که مانوئل کستلز اظهار می کند، این بخشی از تغییر فرم از
دوره ی صنعتی به عصر اطلاعات می باشد . صراحتاً اینکه چگونه شهرها و محدوده
های شهری در عصر اطلاعات گسترش خواهند یافت ، هنوز غیر قابل درک و فهم
است. با این حال اینکه تصورات زیادی از شهر مورد چالش قرار می گیرند و
سرانجام باید دریافت شوند ، مورد بحث قرار می گیرد . شبکه های کامپیوتری ،
اساسی برای زندگی شهری به عنوان سیستم های خیابانی شده اند . ( فضای نمایشی
و یادمانی ارزشمند شده اندکه انواعی از ساختمان ها را می طلبند ) . خیلی
از جنبش های فرهنگی اجتماعی سیاسی و اقتصادی به Cyberspace دنیای ارتباطی
اینترنتی تبدیل شده اند ( 107 صفحه و 1995 ، مایکل )
ابعاد دیگری از توسعه ارتباطات الکترونیکی افزایش پتانسیل برای
Telecommute توانایی برای کار در خانه ، تمایزات بین خانه و محل کار را کم
رنگ جلوه می دهد که هم به عنوان تکامل شرایط زندگی و کار و هم ارائه
انتخابات بیشتری در مسکن مورد خوشایند قرار گرفته است بنابراین بجای « شهر
نشینی بر حسب ضرورت » می تواند موردی از شهرنشینی بر حسب انتخاب باشد . کار
در خانه توسط کامپیوتر نیاز برای طراحی و خلق مکانهایی برای زندگی ، کار و
بازی را از بین نمی برد . کار در خانه توسط کامپیوتر همچنین ممکن است از
نظر فضایی ، روشهای زندگی شهری پیچیده و جاری را تسهیل بخشد .
گراهام و ماروین ( 6 – 95 صفحات و 1999 ) برای نمونه متذکر می شوند که
بیشترین کار در خانه از راه دور در مناطق اطراف شهرهای بزرگ صورت می گیرد
که به مردم اجازه ی رفتن به ادارات را در یک یا دو روز از هفته برای ملاقات
رو در رو می دهد .
عصر اطلاعات همچنین نظرات ملوین وبر (1964 و 1963 ) را بعدها در بر می گیرد
که آزادی ارائه شده توسط سیستم بزرگراه و شهر تمرکز زدا را می ستاید . وبر
قلمرو بی مکان شهری را درک می کند ( جایی که مکان منتسب به موقعیت
جغرافیایی می باشد ) که سنت و رسم املاک و ساختمان را در مورد « مکان ،
مکان ، مکان » به مبارزه می طلبد .
او در حالی که استدلال می کند که شهرهای گسترده مثل لس آنجلس بخوبی شهرهای
متراکم سنتی مثل نیویورک کار می کنند ، پیشنهاد می دهد که « کیفیات ضروری
شهریت ، ویژگی های فرهنگی است نه ویژگی های اقلیمی و ارضی ... این کیفیات
نباید اجباراً به مفاهیمی که به شهر از دیدگاه یک پدیده فضایی می نگرد گره
بخورد و برابر دانسته شود » .( 52 صفحه و 1963 ) در یک نوشته او نتیجه می
گیرد که ارزش های مربوط به ساختار مطلوب شهری به خودی خود (مستقیماً ) در
ساختار فضایی جای نمی گیرند . یک الگوی سکونت گاهی برتر از بقیه است ، فقط
به این خاطر که برای تطبیق فرایندهای اجتماعی در حال پیشرفت و برای ادامه
دادن و جلو بردن ارتباطات سیاسی غیر فضایی (غیر سه بعدی ) بهتر خدمت می کند
و رفع احتیاج می نماید . وی همچنین این بحثی که یک زیبایی برجسته فیزیکی
یا سه بعدی در مورد شکل شهر وجود دارد را نمی پذیرد و رد می کند .(52 صفحه و
1963 ، وبر ) .
ارتباطات الکترونیکی می تواند به این معنی باشد که شهرهای آینده ، سه بعدی و
جغرافیایی است. مایکل ذکر می کند : شبکه ، هندسه را نفی و خنثی می کند ...
این اساسا و عمیقا سه بعدی و فضایی ست ... شبکه ی محدود و محاصره شده ، نه
در جای مخصوصی بلکه در هر جایی محدود می شود . ( 8 صفحه و 1995 ) از
آنجایی که مهم نیست کامپیوترها کجا قرار داده شوند ، بلکه تنها باید با هم
در ارتباط باشند ، اینترنت دسترسی عمومی را نسبت به ماشین بسیار نزدیک تر
کرده طوری که همه جا به طور یکسان در دسترس می باشد . یک برداشت ممکن در
مورد شکل شهری شرایطی است که در نظریه ی « دیر » و « فلاستی » در مورد
سرمایه داری کنو شرح داده شده است . دیر و فلاستی (77 صفحه و 1997) استدلال
می کنند که در نبود ضروریات حمل و نقلی و مرسوم که باعث نزدیکی و مجاورت
می شوند یک منطق مورد قبول واقع شده ی مکتب شیکاگو روشی برای مجاورت ظاهراً
تصادفی کاربری های زمین که در آن طرف چشم اندازها پراکنده شده اند ، ارائه
می دهد . آنها استدلال می کنند که نتیجه در شرایط طراحی شهری می تواند یک
چشم انداز باشد که به آنچه که بوسیله ی کاردبازی کنو شکل گرفته بی شباهت
نیست که در آن : سرمایه به حداقل می رسد همچنان که تصادفاً در یک بخش از
زمین با صرفنظر از قطعات به میان آمده روی می دهد . رابطه ی بین رشد یک
قسمت و عدم رشد قسمتهای دیگر یک موضوع جدا و به ظاهر بی ارتباط است . در
اینجا شکل متعارف شهر ، سبک شیکاگو ، قربانی یک کولاژگسسته و جدا از هم از
یک چشم انداز مصرف - گرایی تقسیم شده است که تهی از مراکز رسمی است ولی به
نزدیکی الکترونیکی سیم کشی شده و ظاهراً با افسانه های اینترنتی یکی شده
(متحد شده) (81 صفحه 1998) .
مکان ها ی تحت تسهیلات و خدمات هنوز متکی به سرمایه هستند ، و تجربه مستقیم
به جای تجربه مجازی ، مهم باقی مانده است . اگر مکان در فضا (مکان
جغرافیایی) کمتربه تصمیمات محلی اهمیت بدهد ممکن است کیفیت مکانهای محلی
شروع به مهمتر شدن کند . گراهام و ماروین در حالی که این فرض را که
تکنولوژی های ارتباطی شهر را منحل خواهند کرد ، رد می کنند ، می گویند که
کالبدهای (IT) تکنولوژی اطلاعات در سطح وسیعی ، از پدیده های مادر شهری
هستند . نظر به اینکه ارزش افزوده به صنایع IT در حال تغییر مکان به جاهایی
است که می توانند ابتکارات و ابداعات در سخت افزار و محتوا را تقویت و
حمایت کنند و دقیقا جایی که کارکنان چنین صنایعی خواهان زندگی و برقراری
روابط اجتماعی هستند آنها یک مطالعه و بررسی از سوهو و تریبکای مانهاتان را
ذکر می کنند که دریافتند که مصالح خام برای چنین صنایعی نوعی از شبکه های
غیر رسمی ، سطح بالای خلاقیت و مهارت ، دانش ضمنی و جریان ابداعات پیوسته و
مشتاقانه است که در یک فرهنگ شدیداً محلی ممکن می شود و مبنی بر تماسهای
رو در رو و مداومی است که بوسیله ترکیبات (اجزاء) وابسته و متراکم و غنی از
مکانهای ملاقات و فضاهای عمومی حمایت و پشتیبانی می شوند . آنها همچنین
ذکر می کنند که متعاقب استفاده از شبکه ، رده وسیعی از خدمات به مصرف
کنندگان – سیاحت ، خرید ، دیدار از موزه ها و جذابیت های تفریحی ، خوردن و
نوشیدن، ورزش ، تئاتر ، سینما و غیره – در مکان های شهری جای گرفته اند و
بنظر تمایل به مقاومت و پایداری در برابر هر تعویض و جایگزینی قابل توجه و
ساده بوسیله معادلها و مشابهین در روی خطوط شبکه دارند .
پایداری محیطی :
سایر عواملی که در تغییر شکل شهری دارای نفوذ و قدرت هستند مربوط به گرمایش
جهانی ، آلودگی (مخصوصاً آلودگی ماشین ها) و کاهش ذخایر سوخت فسیلی می
باشند. عواملی مثل افزایش قیمت سوخت ، پارامترهای انتخاب محل را تغییر
خواهد داد . از وقتی که بعضی ها معتقدند که این مسأله به شکل های شهری
متمرکز تر و فشرده تر می انجامد ، مذاکرات و مباحثات قابل توجهی در مورد
چنین پیش بینی هایی وجود دارد .
برهنی (20-1 ص و 1997 ) اظهار می کند که انگیزه غالب برای فشردگی شهر و شهر
فشرده نیاز به کاهش سفر بوسیله آسان کردن ، سفرهای کوتاهتر و استفاده از
حمل و نقل عمومی است که در نتیجه کاهش مصرف سوخت تعویض ناپذیر و صدور وسایل
نقلیه را داریم .
سایر علل ، آنهایی هستند که می توانند موجب حفظ فضای باز و سکونتگاههای
ارزشمند شوند ؛ عبور و مرور آرام و پیاده روی و دوچرخه سواری را تشویق کنند
؛ تسهیلات و خدمات شهری که از نظر اقتصادی بادوام باشند را تهیه کنند؛
پایداری اجتماعی را بالا ببرند ؛ و تعاملات اجتماعی را تشویق کنند .
تمرکز در این استدلال که شهرهای فشرده تر به سفر کمتر منجر خواهند شد کار
تخصصی «لرمن» و «کن ورتی» است که به مصرف مواد نفتی برای هر پایتخت نسبت به
تراکم جمعیت برای تعداد زیادی از شهرهای بزرگ مربوط می شود.تراکمهای بیشتر
بطور همسانی با مصرف و....