۩ جیمز استرلینگ
جیمز استرلینگ معمار انگلیسی بین سال های 1992-1926یکی از معروفترین معماران کشور
انگلستان است. او در گلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی را بین سالهـــــای
1945 تا 1950 در BEAUX ART دانشگاه لیورپول به پایان رساند.
۩ نخستین تجربه
تجربیات اولیه او در همکاری با LYONS ،ISRAEL و ELLIS بین سالهای 1950 تا 1956 هنگامی
که به عنوان همکار خود با آن ها در لندن کاری کرد به دست آمد . در سال 1956 او شراکــت خود
را با JAMES GAWON در پروژه طرح توسعه خانه ای خصوصی در HAM در حومه لندن
شروع کرد طرح توسعه این پروژه بر اساس مطالعات جیمز استرلینگ بر روی پروژه
خانه های JAOUL لوکوربوزیه در پاریس (1956-1954) انجام گردید او در طول
دوران زندگی خود به عنوان مدرس در انگلیس و خارج آن تدریس داشته است به
عنوان پروفسور در دانشگاه تیل 1987 و همچنین در دوسلدورف 1977و شهرت جیمز
براساس ساختمانهایی است که در سبک پست مدرن به وجود آمده است
ساختمانهای اولیه درسبک hightec و ساختمانی بعدی به خصوص الحاقاتی که به
بخشهای قدیمی ساختمانهای موجود داشت نشان دهنده تمایل او در مواجه با گذشته
در سبک وی است .
۩ بررسی نمونه کاری از وی
اشتوتگارت:تئاتر ونمایشگاه دولتی 83-1977
Stuttgart: state gallery and chamber theater 1977-83
این گالری سلسله ای از سالن های نمایش متصل در استاتزگالری Staatsgslerieقدیمیتر است،تراسهای
خارجی بعنوان جایگاه مجسمه و کتابخانه ویک ساختمان اداری در عقب مجموعه فراهم می کند.
ویژگی سنتی سطوح و ارتباط بین ساختمان و خیابان، با قرار دادن ساختمانها در کنار خیابان تقویــت
می شود.یک پیاده رو عمومی،دامنه های اشتوتگارت را به مرکز شهر متصل
میکند؛از میان موزه می گذرد؛ساختمان گنبد دار را دور می زند وبه یک تراس
وسیع با پارکینگی در زیر آن می رسد.ورودی گالری در جایی قرار گرفته است که
یک رمپ ویک راه پله به توقف گاه تاکسی ها در خیابان اصلی پایین می رود. یک
مسیر پیاده در طول تراس از یک کافه تریا گذشته وتا زیر یک ساباط امتداد می
یابد.ساختمان پیانوشکل کوچکی دور از سرو صدای خیابان،مدرسه موسیقی را تشکیل
می دهد.
هویت کار جیمز استرلینگ استفاده از تنوع٬التقاط گرایی وجستجوی جاذبه های
وسیع معمارانه است. کارهای او نتیجه علاقه معمار به نوسان میان گذشته
وآینده٬میان عناصر قدیمی و موفقیتهای حرکت مدرن است.
۩ بررسی سبک:
اگر ما بخواهیم از سبک کلاسیک به عنوان ابزار اصلی سنجش سبک او استفاده
کنیم در حالیکه آن را با جنبه های کم و بیش غیر اساسی ترکیب کنیم٬این ترکیب
به وضوح توجه او را جلب می کرد.
در کارهای استرلینگ کلاسیک گاهی تایید می شود