پاورپوینت بررسی معماری سبز هتل اطلس در ویتنام
بخشی از مطلب
یکی از ضعف های سبک زندگی های امروزی، فاصله ی روزافزون ما از طبیعت است و
علت آن گسترش پدیده ی شهرنشینی می باشد. لذا لازم است به نوعی طراحی های
معماریمان را با طبیعت آشتی دهیم. هتل اطلس در ویتنام دارای ۵ طبقه و ۴۸
اتاق میهمان با بالکن های شخصی بوده که هریک از بالکن ها با گیاهان بسیاری
پوشیده شده است و فرصت برقراری ارتباط مستقیم با طبیعت را برای میهمانان
فراهم می آورد. در ادامه علاوه بر زیبایی و جذابیت بنای ساختمان، باعث
ایجاد تهویه مطبوع نیز شده است.
معماری سبز هتل در ویتنام طبقه ی همکف این هتل با پلان بازی طراحی شده که
رابط بین فضاهای خدماتی و اقامتی می باشد و دیگر امکانات هتل عبارت اند از
رستوران، کافه، بار پشت بام، آبگرم، سالن ورزشی و استخر شنا.
اکو هتلها؛ نگرش نوین به صنعت میهمانداری هتلداری سبز ترفندی برای
بازاریابی است صنعت هتلداری از قدیمیترین صنایع در جهان است. اولین کاشفان
و جهانگردان، بازرگانان و مبلغان مذهبی، نیاز به محل اقامت، غذا و فرصتی
برای استراحت در هنگام سفرشان داشتند. مردم در پاسخ به این نیاز درب منازل
و مطبخهایشان را به روی این مسافران خسته گشودند و صنعتی جدید به وجود
آمد(فوستر،1388: 20). طی این سالها، این صنعت ضمن استفاده از فناوریها و
تکنولوژیهای به روز هماهنگ با شرایط و نیازها، به رشد و توسعه خود ادامه
داده است.یکی از ضروریات در حال حاضر دنیایک نونی حفظ محیط زیست است و
این راستا، مدیریت محیط زیست نیز یک سیاست خطیر برای صنعت هتلداری در جهت
دستیابی به توسعه پایدار گردشگری محسوب میشود. از طرفی، افزایش رشد
آگاهیهای زیست محیطی در بین گردشگران، دولتها و انجمنها، دستیابی به
این تخصص را بیش از گذشته لازم و ضروریک رد و در این راستا جریان هتلداری
سبز((Green Hotel و اکوتوریسم شکل گرفت.امروزه مدیریت محیط زیست و
دستیابی به اهداف توسعه پایدار به عنوان یک روند نوین، به طور جدی از طرف
صنعت هتلداری مخصوصا هتلهای چند ملیتی مورد حمایت و تشویق قرار گرفته
است(.(Olsen & et هتلداری پایدار، نقش مهمی در کاهش اثرات منفی بر
محیط زیست ایفا میکند چرا که صنعت هتلداری از انرژی، آب، زمین و مواد
اولیه استفاده میکند و پسماند بر جای میگذارد. اکو هتلها به خوبی به
این بخش از تطابق صنعت هتلداری با اهداف پایداری پاسخ دادهاند.
اکو هتلها سیاستی برای دستیابی به گردشگری پایدار یا صرفهجویی در
هزینهها و حفظ مشتری؟در نشستی در تایلند در مارس 2004 (فروردین 1383)
کمیته توسعه پایدار گردشگری سازمان جهانی جهانگردی در تعریف گردشگری
پایدار تجدید نظر نمود. هدف از این بازبینی انعکاس بهتر نتایج پایداری در
گردشگری با توجه به نتایج کنفرانس توسعه پایدار ژوهانسبورگ است. تعریف
مفهومی جدید بر ایجاد تعادل بین جنبههای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی
گردشگری، نیاز به اجرایی شدن اصول پایداری در همه بخشهای گردشگری و مورد
هدف قرار دادن اهداف جهانی گردشگری تاکید دارد(Georg,2008:8). مانند بسیاری
دیگر از صنایع گذر از تئوری به عمل این اصطلاح در صنعت گردشگری مشکل است
چرا که ماهیت چندپارگی این صنعت شامل حمل و نقل، اقامتگاهها، جاذبهها،
مقصد و بخش عمومی با انواع، اندازهها و طیفی از اثرات زیستمحیطی متفاوت،
عملیاتی شدن این مفهوم را مشکلتر میسازد(Godfrey, 1998: 218) اما صنعت
هتلداری تا حدودی توانسته با ایجاد "اکو هتلها" به این اصطلاح جامعه عمل
بپوشاند. امروزه صنعت میهمانداری، از برچسبهایی با پیشوند "اکو" (Eco )
گواهینامههای تاییدی برای تشویق توسعه با حداقل خسارت و رفتار دوستانه با
محیط زیست استفاده گستردهای به عمل آورده است.برچسب "اکو" برای اولین بار
در اروپا(1985) با طرح پرچم آبی(Blue flag) آغاز گردید؛ اگر چه این مفهوم
در ابتدا از طرف صنعت گردشگری و هتلداری در جهت ترغیب تصور ذهنی سبز و
پاکیزه(Green & Clean ) از این صنعت مورد قبول قرار گرفت. اکنون
بیش از 100 برچسب با پیشوند "اکو" و گواهینامههای مخصوص در این راستا
ایجاد شده است(Olsen & et al,1998: 76). هتلداری پایدار یا
اکو-هتل(Eco hotel ) اصطلاحی است برای توصیف هتل یا مراکز اقامتی با
سیاستهای زیست محیطی در جهت کاهش اثرات بر محیط طبیعی پیرامون، به کار
میرود. به طور سنتی مراکز اقامتی اکو(Eco lodges ) به مراکزی اطلاق
میگردید که موقعیت و طراحی الهام گرفته از روشهای ساختمانسازی سنتی را
رعایت میکردند. اما امروزه این اصطلاح به هتلها یا مراکز اقامتی با اثرات
کمتر بر محیط زیست اطلاق میشود. در هتلداری پایدار مصرف انرژی، آب، مواد
اولیه و زمین به صورت کارآمد و موثرتر از سایر هتلها انجام میپذیرد.در
حال حاضر رشد هوشیاری زیست محیطی در این صنعت بسیار است. مطالعات انجام شده
از طرف انجمن ابتکارات زیست محیطی هتلهای بینالمللی(IHEIA) و آکور
(International Hotels Environment Initiative Associate & Accor)
مشخص
میکند که 90 درصد از میهمانان هتلها ترجیح میدهند در هتلی اقامت گزینند
که نسبت به محیط زیست با احتیاط بیشتری عمل میکند(Mensah,2007: 18). این
خود در این صنعت یک تغییر الگو از گردشگری انبوه به گردشگری پایدار نوید
میدهد. در سال 1993، انجمن هتلهای بینالمللی و ابداعات زیست
محیطی(International Hotel and Environment Initiative Assosiation) متشکل
از 9 هتل بزرگ جهان کتابچهای را مبنی بر این که چگونه عملکردهای زیست
محیطی هتلها بهبود مییابد، منتشر نمودند(Hobson & Essex, 2001: 145).
نمونههای بسیاری مانند اتحادیه اروپا وجود دارد که در پروژه ساخت هتلی در
ساموا غربی از طراحیها و تکنیکهای بومی بهره برده و تنها از مصالح
وارداتی که جانشین بومی نداشتند به ناچار استفاده کردند. مالکیت مکان هتل
با روستاییان بومی است، مردم بومی استخدام شده و محصولات کشاورزی ارگانیک
بومی توسط گردشگران در هتلها مصرف میشود. همچنین گروه کتل به عنوان
بزرگترین هتل زنجیرهای در یونان فقط از سبکهای بومی استفاده میکند و از
کالاهای بومی برای دکوراسیون و مبله کردن هتلهای خود بهره میبرد. این هتل
موجب پایداری اقتصاد بومی، سرو غذاهای محلی و ترغیب حفاظت هرچه بیشتر از
محیط زیست بومی شده است، بهعلاوه میهمانان را به بازدید از روستاهای کوچک
تشویق میکند(Middleton&Hawkins,1998: 135). همچنین، در هتل کینگ
فیشر(Kingfisher ) کوئینزلند(Queensland) استرالیا، معماران داخلی با
استفاده از لامپهای فلوئورسان مصرف انرژی برق را به حداقل ممکن
رساندهاند(Faulk,2000: 16). یا بسیاری از هتلهای با نصب نوشتههایی در
حمام اتاقها از میهمانان درخواست میکنند که در صورت عدم استفاده یا عدم
نیاز به تعویض حولهها و یا ملحفهها پیغام عدم تعویض روزانه را به
خانهداری هتل منتقل کنند. بسیاری نمونههای دیگر در صنعت هتلداری نوین در
حال تحقق میباشد اما علیرغم رشد درک جهانی از اهمیت پایداری زیست محیطی در
بسیاری از بخشهای اقتصادی از جمله صنعت گردشگری و هتلداری، کاملا واضح
است که پیامدهای زیست محیطی هتلها و سایر مراکز اقامتی جزو انکارناپذیر
این صنعت به شمار میرود. اما با گسترش روند توسعه پایدار و راهکارهای این
رویه در جهت کاهش اثرات منفی در محیطهای طبیعی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی
میتوان به هتلداری سبز و آینده این صنعت امیدوار بود.در عین حال، نتیجه
تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط بسیاری از محققان نشان میدهد که اتخاذ
سیاستهای پایداری در صنعت نوین هتلداری سبز توسط مدیران، بیشتر در جهت
کاهش هزینهها، حفظ مشتری و یک اقدام بازاریابی است تا این که آن را به
عنوان اقدامات مثبت در جهت حفظ محیط طبیعی و ارتقا آن به شمار آورد
و......

