پاورپوینت بررسی معماری عصر معاصر ایران
تا پیش از دوره مدرن تحول سبکهای معماری به صورت کاملا مستقل از معماری
مسکونی صورت می گرفت خانه سازی همواره مقوله ای مجزا از ساختن ابنیه خاص
تلقی می شد اگر چه در ایران فاصله گونه شناسانه و سبک شناسانه ابنیه عمومی و
خصوصی کمتر از کشورهای اروپایی مسکن معمولی کمتر مورد توجه معماران قرار
می گرفت آزمایشگاه تجربه هایی که در زمینه هایی زیبایی شناسی ، سبک شناسی
یا گونه شناسی صورت می گرفت بیشتر کلیساها ، کاخها و ابنیه عمومی مهم بود .
در دوره معاصر و خصوصا معماری هم از زمان تاسیس دانشکده هنرهای زیبا تا
امروز مقوله خانه سازی یکی از مباحث بسیار مهم معماری بوده است نیاز مدام
به مسکن که یکی از مسائل مهم سیاسی و اجتماعی کشور را تشکیل می دهد گاه سبب
می شود به این موضوع بیشتر از دید فنی اجرایی و کمی توجه شود تا از دید
کیفی .
خاستگاه گرایش معماری مورد بحث ما را کم و بیش می توان در دهه 40 یافت با
بحران و در نتیجه بازنگری مدرنیسم در اروپا ، شکست واقعی مردم با استاندارد
های مبهم و غیر ملموس انسان مدرن است و پنجه نرم کرده بود به سرعت متحول
شد . گروهی از معماران این دوره که کم و بیش سابقه آکادمیک و حرفه ای را
سوسیالیستی داشتند و از تجربیات جسورانه
بروتالیستهایی چون لوئیس کان ، پیتر اسمیتسون و جنیمر استرلینگ تاثیر پذیرفته بودند کوشیدند که به روشی جدید طراحی کنند .
برخی از این معماران مانند جواد حاتمی و ایرج کلانتری از اواخر دهه 40 تا
نیمه دهه 50 به تجربیاتی دست زدند که تا حد زیادی متاثر از سبک
نئوبرتالیسم ولی در آمیخته با حال و هوای معماری ایرانی بود برخی دیگر
مانند فرخ افشار ، نسرین فقیه ، مهوش و همایون عالمی ، کامران دیبا ، نادر
اردلان و علی اکبر صارمی به طور مشخص به کار در زمینه معماری ایرانی
پرداختند . بومی گرایی در دو جبهه تجربی – مانند کامران دیبا – و نظری – در
فعالیتهای نسرین فقیه و نادر اردلان – گسترش می یافت . در دهه 50 و اوائل
دهه 60مشکل اصلی وضعیت دشوار و گاه بیمارگونه در برابر معماری گذشته بود که
معماران نه می توانستند آنرا رها کنند و نه قادر بودند راه حلی قطعی و
مناسب برای به کارگیری مجدد آن ارائه دهند زمینه های مختلف به کارگیری
معماری ایران را در این دوره می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :
الف ) احیای تکنولوژی صنعت گرایانه و سنتی ساختمان ، برای نمونه کارهای فرخ
افشار برای DW تشکیلاتی که برای معماری و برنامه ریزی در جهان سوم ایجاد
شده بود .
ب ) تجربیات گونه شناسی ، برای نمونه پروژه مسجد دانشگاه شریف در تهران کار علی اکبر صارمی ، تقی رادمرد ، جواد بنکدار .
ج ) برخورد فرمالیستی برای نمونه موزه هنرهای معاصر اثر کامران دیبا
د ) سنتزهای مفهومی و نمادگرایانه برای نمونه مرکز موسیقی تهران اثر نادر اردلان
ه ) تداوم سنتهای معاصر معماری ایران برای نمونه معماری بین دو جنگ جهانی
در هر حال پیام منطقه گرایانه معماری پست مدرن اگر چه این نکته مثبت را
داشت که معماری ایران را به سبک نوعی هویت اصیل تشویق کرد ولی از طرف دیگر
خطری جدی را نیز برای این معماری به همراه آورد و آن این بود که معماران
دیگر نیازی به رقابت حرفه ای در عرصه بین المللی احساس نمی کردند . به طور
کلی معماری دو دهه اخیر را می توان نوعی شیوه گری سبک شناسانه به صورت
تلفیق معماری غربی با معماری تاریخی ایران دانست .
فهرست مطالب
معماری عصر معاصر ایران
معماری سنتی و سنت گرایی :
مدرسه جواد آباد
مصلای امام خمینی
کتابخانه و موزه ملی ملک
نتیجه گیری و ویژگی ها
–معماری مدرن متاخر (سبک بین الملل) :
مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی
مجتمع تجاری پارک
پایانه اتوبوس های بین شهری
نتیجه گیری و ویژگی ها
معماری پست مدرن (سبک نوقاجار،سبک بوم گرایی)
مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول
فرهاد احمدی
مرکز فرهنگی هنری فرشچیان
دانشگاه بین المللی امام خمینی
ایرج کلانتری
دفتر کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی
ساختمان استانداری اصفهان
نتیجه گیری و ویژگی ها
عصر جمهوری اسلامی ایران-دوره دوم
معماری سنت گرایی:
صحن جامع رضوی
حرم امام خمینی
مسجد دانشگاه شریف
پل بازار تبریز
کتابخانه جدید حسینیه ارشاد
مصلی بزرگ اصفهان
بوستان خاقانی
-معماری مدرن متاخر (سبک بین الملل،تندیس گرایی،مینیمالیست)
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
سینما آزادی
کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان
ساختمان سفارت ایران در سئول کره جنوبی
سفارت ایران در ژاپن
میهمان سرای حافظیه
هتل پارس ائل گلی
برج بلور
ساختمان بیمه امید
نتیجه گیری و ویژگی ها
-معماری ارگانیک :
باغ جمشیدیه و فردوسی
پارک اب و اتش تهران
هتل صخره ای لاله کندوان
مجتمع مسکونی نیاوران
نتیجه گیری و ویژگی ها
معماری پست مدرن :
مسجد حضرت ابراهیم
برج ارمیتا
کوشک ایرانی
برج میلاد
مسجد دانشگاه ازاد اسلامی قزوین(مسجد امام رضا)
موزه مردم شناسی بندرعباس
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مجموعه ورزشی رفسنجان
هنرستان هنرهای تجسمی کرج
مجتمع فرهنگی-تجاری کرمان
پل بازار دارالشفا
نتیجه گیری و ویژگی ها
-معماری های-تک و اکو-تک :
فرودگاه بین المللی امام خمینی
رستوران بوستان گفتگو
ساختمان اداری فرشته
پایانه مسافری شاهین شهر
پل طبیعت
سالن الغدیر ارومیه
مجتمع ورزشی اردبیل
نتیجه گیری و ویژگی ها
معماری سبز (اقلیمی،پایدار) :
ساختمان مرکزی دیوان محاسبات کشور
ساختمان خورشیدی
ساختمان اموزشی دانشگاه ازاد اسلامی بندرعباس
خانه لواسان
برج های دوقلوی یادمان
نتیجه گیری و ویژگی ها
معماری دیکانستراکشن :
باشگاه چند منظوره زعفرانیه
ساختمان های مسکونی در اصفهان
نتیجه و ویژگی ها
-معماری فولدینگ :
طرح موزه ملی اب ایران
سید هادی میرمیران
پردیس سینمایی پارک ملت
بانک توسعه صادرات ایران
مسجد امام رضا تهران
نتیجه گیری و ویژگی