پاورپوینت بررسی مبانی و ضوابط و استاندارد طراحی مرکز خرید تجاری
انتخاب بهترین مکان برای ورود مشتری و کالا و تأمین خروجیهای لازم به منظور تسهیل در رفت و آمد
ویترینها ممکن است دارای شیشه های بزرگ با کمترین چهارچوب قابل رویت بوده و
یا اینکه دارای شیشه های کوچک و با تقسیم بندی گوناگون باشند. آنچه حائز
اهمیت است انتخاب صحیح نوع ویترین در رابطه با کالای مورد نظر می باشد.
تابلوها جهت شناسایی و مکانیابی فضاها بکار می روند آنها از حساسیت بسیاری
برخوردار بوده و بایستی در افراد ایجاد آرامش نموده و تأثیرگذار باشند
تابلوها در انواع و ابعاد مختلف ساخته می شوند و می تواند بالای ویترین ،
روی کتیبه ها، روی ستونهای کناری ، روی شیشه ویترین ، روی دست انداز زیر
ویترین ساخته شوند. تابلوهای عمود بر ورودی فروشگاه از فواصل دورتر قابل
مشاهده است و تابلوهای روی کتیبه بهتر توجه مشتری را جلب نموده. ضمن آنکه
در هنگام تردد عابرین جلو آن گرفته نمی شود.
استفاده از علائم زیاد، ناهماهنگ ، ناخوانا در یک مجموعه موجب سردرگمی شده و
نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین علائم باید ساده، قابل درک و متناسب بوده و
اندازه آن کاملاً مناسب باشد.
تابلوهای بزرگتر از حد معمول تصویر آگهی های تجاری را ایجاد نموده و بایستی
از آن پرهیز نمود. انتخاب رنگ باید متناسب با کالای در معرض نمایش باشد.
بطور مثال رنگ های روشن و شاد برای اسباب بازی فروشی و قهوه ای کم رنگ جهت
کالاهای بهداشتی و خوراکی.
ورودی اصلی به طور استراتژیک در رابطه با ترافیک خارجی قرار می گیرد و باید
به وسیله ورودی های پیاده در فواصل مناسب مرتبط با خیابان ها و محل پارک
اتومبیل ها تکمیل گردد و به وسیله ویترین های نمایش کالا با تظاهر هر چه
بیشتر ویترین ها جدا شده باشد.
ورودی کالا باید از ورودی اصلی مجزا باشد(مسیر حرکت کالاها باید از نقطه
ورود (خدمات تحویلی) و از میان اتاق دریافت و گاهی از طریق اتاق های انبار
تا به نقطه فروش در نظر گرفته شود) ورودی های کارکنان باید جدا شده باشند و
برای آن ها علائم دخول و کنترل خروج تعبیه شده باشد( با دسترسی مناسب به
اتاق های رختکن کارمندان و دستشویی ها ) کارمندان و اجزای اداری می تانند
از بخش ها خارج شوند تا آن جایی که ارتباط کافی با سایر بخش ها وجود دارد
پیش بروند .
فهرست مطالب
تعاریف
مفهوم کلی مراکز خرید
لزوم برنامه ریزی برای احداث مراکز خرید
هدف از ایجاد مراکز خرید
تاریخچه و سیر تکاملی مرکز خرید
مراکز خرید در ایران
پیدایش مراکز خرید ایرانی و موقعیت آن ها در شهر
بررسی بازارها از دیدگاه مختلف
بررسی بازارها از دیدگاه معماری
بررسی بازارها از دیدگاه شهرسازی
بررسی بازارها از دیدگاه اجتماعی و روانی
انواع مراکز خرید
وسعت و حوزه نفوذ
بازارهای بین المللی
بازارهای شهری
بازارهای منطقه ای
بازارهای محلی
عملکرد فضاهای تجاری
بررسی نمونه های موردی
مجتمع خلیج فارس
امکانات ویژه رفاهی
مجتمع تجاری میلاد نور در تهران
مجتمع تفریحی توریستی ستاره فارس
تحلیل جمعیت منطقه
تحلیل جمعیت منطقه
میزان درآمد خانوار
وضعیت فروشگاه های منطقه
جذابیت مرکز تجاری برای مراجعین
نحوه محاسبه تعداد پارکینگ مورد نیاز
نتیجه گیری و فضاهای مورد نیاز
معیارهای طراحی
معیارهای طراحی واحدهای تجاری
سیر کولاسیون داخلی
ورودی ها
سایر ملاحظات در طراحی ورودی
قابلیت دسترسی
سطوح ویترینها
نوشتار
انتخاب رنگ
تابلوها
کیفیت فضایی در برخورد با واحدهای تجاری
کیفیت محیطی واحدها
اصول طراحی واحدها
جلب مشتری
کنش و انگیزه ورود
نحوه استقرار بخش های مختلف مغازه
ویترین های خالی
وسایل و تسهیلات رفاهی
رابطه داخل واحدها
موسیفی
علائم و طرح های گرافیکی
گرمایش و سرمایش محیط
بوی خوش
کارهای هنری
تبلیغات
ترافیک پیاده در مرکز تجاری
عوامل غیر بصری
بررسی مسائل ترافیکی
تفکیک انواع ترافیک
پارکینگ
انواع مختلف پارکینگ
مراکز خرید خطی با پارکینگ های قائم
مراکز خرید دو طرفه
مراکز خرید متمرکز
محل تخلیه و انبار کالا
علائم رانندگی
بررسی انواع فعالیت های تشکیل دهنده مراکز تجاری
فعالیت های تجاری
فعالیت های تجاری
سوپرمارکت و مواد غذایی
لوازم خانگی و لوکس
صنایع دستی
لوازم آرایش و بهداشتی
گل و گیاه
همجواری فعالیت های سازگار
مغازه ها
ماهی فروشی ها و مرغ فروشی ها
قصابی ها
میوه و سبزی و گل فروشی ها
فروشگاه های مواد غذایی
فروشگاه زنجیره ای و سوپرمارکت ها
فروشگاه های زنجیره ای
نتیجه گیری
منابع